Monday 24 August 2015

Dah Empat Bulan Jadi Mak Orang - Part 2

Lepas dapat Epidural, aku relek banyak.. Langsung tak rasa sakit contraction.. Hubby yang tolong jagakan dosage ubat bius tu, Tolong tekan insert kan ubat bila dos dia dah tinggal sikit.. heheheh.. Siap belajar baca pain punya level.. hehehhe.. asek la tanya 'awak ok ke?? dah 70 ni awak tak sakit ke??' memang tak rasa apa2 cuma rasa la baby tu aktif..

Dalam pukul 12 malam doc datang check jalan, dah bukak 9cm and doc suruh prepare nak deliver baby.. yeayyyy!! Happynya... rak sabar nak pushhh..

Pukul 1.30pagi dah start, doc suruh pushh and pushh and pushhhhh.. Push ikut arahan dorang, sebab aku tak rasa pain contraction tu.. setelah berusaha doc dakap jantung baby dah lemah kena vacum.. husband kena keluar.. aku siap cakap 'i willl push harder doc jangan vacum.. jangannnn.." sekali plop!! baby pun keluar.. selamat..

Baby keluar kaler kelabu biru macam tu... baby tak menangis lagi.. dorang letak kejap je kat dada aku pastu ambik baby balik nak bersihkan and etc.. masa tu berdebar , dalam hati cakap kenapa baby tak nangis?? baby ok ke?? lamanya dorang bersihkan baby.. bila dorang nk hantar baby kat aku ni.. lama dekat sejam lebih baru la nurse hantar baby dalam labor room. Masa tu aku tengah jahit lagi..

Lama gila dorang jahit dekat 3 jam... sebab ada emergency case, ada orang tu sesak nafas nk bersalin.. so doc pakar tu pergi settlekan yg emergency, doc intern yg siapkan aku.. tak apa la. masa tu aku dah bersyukur aku n baby selamat.. tapi risau jugak, apa la nasib vivi aku ni.. teruk ke sampai berejam jahit tak siap2.. last2 doc intern tu give up, dia mintak tolong doc pakar lagi sorang, doc yg memula pecahkan air ketuban aku tu yg siapkan jahit aku..



Sambung esok.. Nak balik jumpa baby.. XOXO



No comments:

Post a Comment